Heh, det var litt kult

 

dyrehagematekrokodille

I dag leste jeg at en 7 år gammel gutt har kastet 13 øgler inn til "Terry", en 3m lang og 200 kg tung krokodille, i en Australsk dyrehage. Den allmenne og "politisk" korrekte måten å reagere på, er vel sikkert med avsky og hoderisting etterfulgt av huff huff. Men jeg kan ikke noe for det, akkurat i det jeg leste overskriften tenkte jeg først, wow det var spesielt. Og så var det nesten litt kult. Skiltet som vi ofte ser i dyrehagene, "Dont feed the animals" får plutselig en annen dimensjon. 

 

Men for all del, det er jo litt tragisk også da. Ene øglen der var 20 år, og de har sikkert hatt den like lenge. Flere var visstnok ganske sjeldne og ville bli svært vanskelig å erstatte. Skjønner jo frustrasjonen og fortvilelsen til ledelsen der nede. Men man kan jo stille spørsmålet, kanskje i etterpåklokskapens navn, om det er sikkert nok der når en sju år gammel gutt kan spasere inn der reptilene holder til for så å mate krokodillen med dem. Gjerde over til krokodillen ser veldig lavt ut, så lavt at gutten selv kunne krabbet over. Det er sikkert noe de vil tenke på de kommende dagene.

60 kommentarer

Fred

03.okt.2008 kl.11:56

Ja, det hadde vært rått. Det ville være en passende straff. Kanskje de i det minste kan binde han fast sammen med sparkende kenguruer noen timer i det minste.

Bård Eidem

03.okt.2008 kl.11:56

Det eneste som kunne ha vært kult med dette, hadde vært om denne drittungen hadde ramlet ned til krokodillene selv.

Elisabeth

03.okt.2008 kl.11:59

Hvor i all verden var foreldrene da gutten drev med dette skadeverket??!! De burde sone straff for gutten...

Ravn

03.okt.2008 kl.12:04

Så du mener at man skal ha høye gjerder overalt fordi barn kan hoppe over? Skal vi gjerde inne alle tjern og vann, ja ikke glem sjøen og bryggekanten, barna kan jo falle uti!
Barn flest lærer (forhåpentligvis) i tidlig alder at man ikke skal hoppe over ett gjerde med krokodiller på andre siden, selv om det er mulig.
Ja barn kan plutselig finne ut at det jo virket som en god idé, det er vel muligens derfor man ikke lar en syvåring spasere på slike steder uten tilsyn.

Jeg lurer på hvor i all verden foreldrene til denne syvåringen var. Skulle vært en form for sertifisering for å ha barn...

Roger

03.okt.2008 kl.12:05

Må si meg enig med Bård her. Det eneste kule her hadde vært om jævelungen selv ble mat.

Robert

03.okt.2008 kl.12:06

Jeg bare lurer på hvordan denne 7 åringen kan ha løftet en 1,8 m lang øgle å kastet den over gjerdet, hvor han nesten ikke rekker over..... Ville tro at denne øglen er større og sterkere en denne lille gutten. Er vel kansje ikke alt som kommer frem i denne historien...

Hellenenne

03.okt.2008 kl.12:09

Ikke mye kult synes jeg! Jeg mener at en 7 år gammel gutt må forstå at det er FEIL å mate et dyr med at annet dyr! Hvor i all verden er foreldrene! Straff foreldrene!

Nilsen

03.okt.2008 kl.12:10

Jeg må si meg enig med Robert!

Bjørn

03.okt.2008 kl.12:15

Jeg syntes det var litt morsomt oppi det hele. Hvordan klarte en 7 år gammel gutt å kaste en 1,8 meter lang øgle over det gjerdet? Her er det altfor slett sikkerhet i dyreparken. Foreldrene trodde sikkert at barnet var ut å kjørte bob-bane eller lignende. Blir noe for han å tenke tilbake på å le av i fremtiden. Vil også tro at han har stor resperk for krokkodiller nå..

Men en så ung gutt kan ikke straffes med noe annet enn en husarrest eller noe lignende. Husker selv når jeg var på den alderen og jeg lekte med min kusine på hennes rom. Jeg kvalte henne farlig mye med et tau, og heldigvis kom mamma inn. Jeg er ikke noen voldelig person, og vet ikke hvorfor jeg gjorde det. Kanskje sett det på film? Poenget er at ikke alt er like gjennomtenkt i den alderen.

Sondre

03.okt.2008 kl.12:15

Å herre.. Kult? Jeg er sikker på at den eneste grunnen til at du sier at dette er "kult" er fordi du er så sykt rebelsk og ikke har "Den allmenne og politiske korrekte måten å reagere på". Men, men. Noen sliter vel fortsatt med å finne seg selv.

Den ungen der burde bli tatt inn til psykolog med en eneste gang. Sjuåringer som dreper på den måten der er damage case. Les hvilken som helst seriemorders biografi, så klarer du å lese mellom linjene selv. Og hvor i all verden var foreldrene? Skulle bare mangle at de blir saksøkt.

"Gjerde over til krokodillen ser veldig lavt ut, så lavt at gutten selv kunne krabbet over. Det er sikkert noe de vil tenke på de kommende dagene."

MM. SIKKERT :):)

Evy

03.okt.2008 kl.12:17

Roger og Nilsen: Det står jo i artikkelen at guttungen drepte dyrene før han slengte de over til krokodillen. Var vel derfor han klarte å kaste de over.

Men jeg syns ikke det er mye kult at en gutt på 7 sniker seg inn i en dyrehage og dreper dyr. Jeg håper det er fordi han elsker den krokodillen og trodde den tregte mat, og virkelig ikke fordi han liker å drepe dyr.

Hoggorm

03.okt.2008 kl.12:17

Hellenenne!
Hvordan skal en 7 åring vite at det er politisk ukorrekt å mate et dyr med et annet dyr? Det er faktisk mer naturlig for krokodillen å drepe sin egen mat enn å få ferdigdrepte dyr servert.

Å bare så du vet det så består en stor del av kosten til vanlige folk av andre dyr!

Evy

03.okt.2008 kl.12:18

sorry - robert og nilsen. Gikk litt fort der.

Sondre

03.okt.2008 kl.12:20

"Å bare så du vet det så består en stor del av kosten til vanlige folk av andre dyr!"

Sier du det!? Jamen da er dette helt greit!

http://legacy.resublimity.net/leeman/3.2/facepalm.jpg

Spexzter

03.okt.2008 kl.12:24

Synes det er helt teit egentlig at dem skal saksøke foreldrene..
For det hadde jo blitt mye annerledes om gutten selv hadde hoppet over; å blitt krokodille fòr. Dessuten er det som det er sagt lengre oppe her, altfor lavt når det gjelder sikkerhet ovenfor dyrene. Det er jo også veldig rart at dem ikke har noen som sitter å ser på disse dyrene da.. Å at det forsvinner 10-12 dyr fra forskjellige steder uten at dette er oppdaget, er en katastrofe for dyrehagen.. Synes no iallefall jeg.
Dyreparken kan lære av sine feil. Å la saken gå i glemmeboka! Er min mening i denne saken her :)
Synes dette egentlig bare var drit tøfft jeg!

Robert

03.okt.2008 kl.12:27

Evy.

Da vil jeg spørre hvordan en 7 åring klarer å drepe en 1,8 meter lang øgle... Jeg er ingen ekspert på reptiler, men antar at øgler har en forsvarsmekanisme som nok hadde stoppet denne 7 åringen.

Jeg personlig tror det ligger noe muffens bak det hele, men jeg er kansje en skeptisk person.

Jørgen

03.okt.2008 kl.12:29

Haha.. Det første jeg tenkte når jeg leste artikkelen var at "aldri i verden om en 7-åring hadde klart å løfte en 1.8 m lang øgle".. En voksen mann hadde jo hatt problemer med det? Den gutten brøt seg inn i en dyrehage for å drepe dyr og mate dem til en krokodille. Mental???

Jørgen

03.okt.2008 kl.12:34

Sondre for president.. NICE COMEBACK!!!

Jørn

03.okt.2008 kl.12:36

Skulle likt å vite hvordan gutten drepte 13 øgler og en skilpadde. Jeg var mest sannsynlig redd for begge deler i en alder av 7 år, og måtte virkelig hatt motet med meg om jeg skulle ha gjort det idag!

Evy

03.okt.2008 kl.12:36

Robert :

Jeg ser ikke bort i fra at en hvilken som helst 7åring som vil drepe en øgle får det til, når den er innestengt i et terratorie (eller hva det nå heter, disse reptil-burene). Det er mange måter å drepe et dyr på uten å skulle ta det for hånd.

Jørgen

03.okt.2008 kl.12:37

Dyrene var jo kanskje vant til mennesklig kontakt, med tanke på dyrepassere og sånt? Trodde vel at de var trygg når miniterroristen kom..

Jørn

03.okt.2008 kl.12:38

Sannheten er at han er Mowgli

Jørn

03.okt.2008 kl.12:39

Evy, nevn en (eller et par) måte(r) er du snill

Robert

03.okt.2008 kl.12:39

Evy.
Ja vel..... Kaste stein?? våpen?? Mulig det men det står at han drepte de med nevene.. en 7 åring... Neppe.
Her tror jeg det er noe annet som ligger bak.

Jørgen

03.okt.2008 kl.12:42

Hva kan plottet her muligens være da? Sånn helt serriøst? :P At foreldrene er psykotiske dyremordere, og lot sønnen ta skylden? Eller at eldre gutter var med o/e.l??

Robert

03.okt.2008 kl.12:42

Men det faktum at de har en video som viser en 7 åring som forèr en krokodille med andre reptiler en tragisk sak. Men jeg har ikke noe tro på at de dyrene var helt friske/levende når dette ble gjort.

Maiamathilde

03.okt.2008 kl.12:44

Det som forundrer meg er at gutten har drept alle disse dyrene på forhånd. Et hvert barn med empati ville aldri kunne drepe dyr på gøy.

Kanskje han har masse empati? Synes synd på krokodillen som er sulten? Kanskje han har vært i dyreparken før og sett at krokodillen har blitt matet med dyr?

kjetil

03.okt.2008 kl.12:47

denne gutten viser all mangel på empati, og kommer til å bli psykopat av verste slaget som voksen.. skulle virkelig ønske han hadde falt ned til krokodillen selv! til pass for`n, uansett alder!

Evy

03.okt.2008 kl.12:50

Han kunne brukt våpen av forskjellige slag. For eksempel en jibba stein, eller en kniv, eller hva med en luftpistol? Han kunne brent ned hele buret (men da hadde det jo blitt vanskelig å fore krokodillen, jeg ser den)

Jeg vet ikke jeg.

Men det er vel kanskje derfor jeg er mest nysgjerrig på hvorfor han gjorde det. Om han gjorde det fordi han liker å se dyr pines, tortureres og dø, og det å fore krokodillen bare var en morro avslutning på det hele. Eller om han rett og slett trodde krokodillen ikke fikk mat, og var sulten, og bare ville være snill med den.

Robert

03.okt.2008 kl.12:54

Evy.
Ja man kan jo undres på hvorfor han gjorde det. Men som Jørgen nevner her, kan det jo faktisk være andre inne i bilde. Kanskje noen eldre gutter.
Men jeg klarer fortsatt ikke å skjønne hvordan disse reptilene er tatt av dage. Det skal litt til å klare å drepe en økle på nesten to meter...... Jeg personlig hadde vært drit redd om jeg hadde kommet i nærkontakt med ett dyr som er større en meg selv ( ikke det at mindre dyr kan være skremende de også)

Evy

03.okt.2008 kl.12:57

Jeg klikket meg inn på orginal nyheten. og fant dette sitatet.

Security camera footage at the Alice Springs Reptile Center showed the smiling youngster also bludgeoning to death a small blue tongue lizard and two more thorny devils during a half-hour of breakfast-time havoc last Wednesday.

Men igjen er jeg av den oppfatning at et hvert menneske som virkelig vil ødelegge, skade eller drepe noen klarer det. Er noe med denne adrenalin-pumpingen til hjernen som gir uante krefter.

Jørgen

03.okt.2008 kl.12:59

Tror nok at adrenalinpumpen til en 7 åring ikke er helt utviklet. Nå har jeg 0 peiling på området da, men at en 7åring skal ha fått så mye adrenalin i blodet at han klarte å løfte en øgle som er dobbel så lang som han selv? Jeg vet nå ikke helt.. -_-

Evy

03.okt.2008 kl.13:06

De har jo fotobevisene på at han har kastet de over.. Kanskje veide ikke øglen så mye og han kanskje mer lempet den over enn kastet den.

Man kan klare det meste om en bare vil det godt nok. Kanskje var det vanskelig, så han hentet seg noe å stå på?

Evy

03.okt.2008 kl.13:09

http://www.abc.net.au/news/stories/2008/10/02/2380197.htm

Du kan jo sjekke denne. Og spille av lydopptaket.

playa

03.okt.2008 kl.13:11

bare det at en unge på 7 kan komme så nært en 200 kilos korokodille? sier ikke det noe-_-* kanskje dyrehagen burde saksøkes for å være farlig for barn med litt fantasi!

Markus

03.okt.2008 kl.13:13

Kult?! Er det kult å kaste uskyldige dyr i gapet på en 200 kilos krokodille?
Forestill deg at du blir kastet inn i din død og du kunne ikke ha gjort noe!
Faen, så provosert jeg blir!

Jørgen

03.okt.2008 kl.13:14

Det sies jo på lydopptaket at det ble funnet en blodig stein, noe som tyder ganske mye på at brukte den.. Og at gutten ikke kastet den store øglen inn, men dro den inn.. Kanskje det var mulig å bare skubbe ting inn noen steder?

Jørgen

03.okt.2008 kl.13:18

Anywho, min konklusjon blir i alle fall at gutten er forstyrret og at dyreparken hadde dårlig sikkerhet. (En 7åring brøt seg inn liksom) Kanskje dårlige foreldre er en del av bildet som ikke vises. Men uansett. Det eneste jeg drepte når jeg var 7, var veps, og jeg matet ikke de til noen.

Robert

03.okt.2008 kl.13:18

he he... Det er stading ny info rundt dette. Litt ening med Playa. Kanskje de burde saksøke dyrehagen for mangel på sikkerhet....

Kan jo tyde på at det er brukt en stein. Men da vil jeg si sikkerheten i denne dyrehagen suger.....

Torbjørn

03.okt.2008 kl.13:20

Tror det er litt ting i denne saken vi ikke har sett eller hørt noe om. Og forresten Sondre, nei jeg er ikke sykt rebelsk og sliter såvisst ikke med å finne meg selv, og er med mine fulle fem.

Jeg vil nå stille spørsmålet til alle dere som sier dere skulle ønske gutten selv ble krokodillemat. Er dere da så mye bedre enn det dere framstiller gutten som? Spør du meg er det heller begynnelsen til en psykopat seriemorder. Kaste smågutter til krokodiller.

Når man er sju år gammel, er det ikke sikkert at alt har så mye mening og alt du gjør er på bakgrunn av nøye overveielser for og mot. Men, jeg stiller også spm til den som skulle hatt oppsyn med gutten, det er også særdeles bemerkelsesverdig at han tydeligvis ikke har hatt noen som stoppet seg.

Robert

03.okt.2008 kl.13:23

enig. ( men det er noe fishy!!)

Evy

03.okt.2008 kl.13:23

Steinen er nok blitt brukt til det ja. Det er skammelig, beteknigsfult, bekymringsverdig og ihvertfall ikke kult at denne 7åringen har klart dette.

Evy

03.okt.2008 kl.13:26

Og jeg er enig med sikkertheten i denne zooen. Det burde jo gått en alarm eller noe når gutten entret zooen midt på natten.

Men men, den er garantert bedre sikret nå.

Lime

03.okt.2008 kl.13:36

haha, øglene ble ied.

Jørgen

03.okt.2008 kl.13:37

LOL.. Men dere her kan jo ikke mene at gutten er uskyldig?? Det var jo en øglemasakre! Kan ikke ha vært pent..

Torbjørn

03.okt.2008 kl.13:41

Det er jo en tragedie for dyreparken, klart det. Og det i seg selv å skulle drepe dyr for gøy, er ikke noe bra. Men sett hele saken under ett, så er det jo litt småkomisk, at det er mulig.

Gutten er jo skyldig, de har fotobevis. Men spm er hvor mye du kan "blame" han for det.

Eugen

03.okt.2008 kl.13:50

Dette var en flott straff for en uansvarlig dyrehage. Ja den er uansvarlig når en syvåring kan gå fritt omkring blant reptiler og krokodiller. Heldigvis gikk det godt med gutten.

iggemamma

03.okt.2008 kl.13:58

Jeg er sjokkert over at folk synes det er kult å drepe dyr på denne måten. Enda mere over at vi snakker om en 7åring. Men, småunger har drept folk og fe før, og det har stort sett ikke lovet bra for fremtiden til folk og fe i jævelungenes sti senere heller.

Ad notam, en to meter lang øgle er ikke stort større enn en katt eller liten hund i kroppen, halen tar mesteparten av lengden. Og det sagt så har jeg fått grisebank av øgler på mindre str før, men selvsagt.. jeg gikk ikke til verket for å drepe.... Da hadde nok fighten endt annerledes.

Jeg er skremt. Ikke minst av endel her inne.

Danniroo

03.okt.2008 kl.14:06

Det hele skjedde jo i australia, gutten er sikkert vant med å se øgler springe rundt å bli offer for andre rovdyr hele tiden. Skal mye til for han å forstå verdien disse øglene har for dyreparken..
Når det kommer til å mate dyr med andre dyr, seriøst, det er vel ikke så uvanling ? selv dyrepasserne gjør jo det.. sikkert stor forskjell på en dæv kylling og en øgle for en sjuåring. Det er sikkert ganske fasinerende og se en svær krokodille glefse i seg dyra også, vertfall for en ung gutt.. syntes ikke det er så rart at han fant på det. Mener det må litt mer til for å bli stemplet psykopat også, alle har da gjort noe litt sketchy it oppveksten, om det er å kvæle kusina si (som ble nevnt her) eller kaste katta ut vinduet i 2 etg.. blir ikke kokkos når du gror opp fordet. Man bygger jo verdier så lenge man lever..

Og dyrehagen må skylde seg selv, når en så liten krabat klarer å få tilgang til dyra på den måten. Hvor foreldrene var.. ? hvem vet.. kanskje de trodde at gutten var ute å spillte løkkefotball som han pleier, men i steden gikk han til dyreparken. Ja det er jommens foreldrenes ansvar, hva med sikkerhetsvakten i parken..

Bøddelen

03.okt.2008 kl.14:21

Herreguud!!!! få den gutten avlivet med en gang, kan ikke ha sånne villdyr lage faenskap

Læss

03.okt.2008 kl.14:23

Jeg syns mating av dyr er topp! Uheldig at maten hadde personlighet i dette tilfellet, men mat er mat.

Bjørn

03.okt.2008 kl.14:38

Ærlig talt folkens; Tror dere krokodillen spiser salat ellers? Det er vel like synd på gris eller hva f... de forer denne krokodillen med som det er på øglen. Forskjellen er jo at øglen antageligvis er et mere eksotis og verdifullt dyr. Det hele er tragikomisk, og fy til dyreparken som ikke har bedre sikkerhet.

Det skal ikke skje, men det er helt sikkert ikke noe galt med denne ungen av den grunn!

Chris

03.okt.2008 kl.15:15

Krokodiller spiser andre dyr. Greit. Men at en 7 åring slår ihjel andre dyr (mens han smiler og ler) med en stein for så å kaste de inn til krokodillen tyder ikke bra. Han kommer til å bli en av de som heller bensin på katter og tenner på for morro skyld. Mange av oss har grillet maur med forstørrelsesglass eller andre ting, noe som burde gi litt moralsk avsmak hos normale barn. Men som alle andre pervesjoner som har sitt utspring i hva man kan kalle normal adferd, så har denne gutten dratt det altfor langt.

En ting er å drepe dyr kjapt og relativt smerteløst for mat i en vanlig slaktesituasjon. En annen er å drepe/plage de for morro skyld.

Chris

03.okt.2008 kl.15:21

Drepte en stor gresshoppe "for morro skyld" en gang jeg var liten. Den skrek når den døde (nei, jeg tuller ikke). Hadde dårlig samvittighet for det i lang tid etterpå siden jeg ikke akuratt skulle ha den til middag eller hadde noen annen grunn til å drepe den.

Har litt vanskelig å fatte hva som foregår i hodet til en unge som slår ihjel større dyr med en stein og mater de til andre. Alt mens han smiler og ler. Saken har liksom psykopatspire skrevet over hele seg.

Chris

03.okt.2008 kl.15:25

Dog dette var øgler han drepte. Mulig han bare var dum og lekte noe han hadde sett på tegnefilm. Der er gjerne øgleliknende vesener skurkene. Barn kan være så ufattelig dumme noen ganger. Nesten synd vi trenger å gå igjennom det stadiet for å videreføre arten vår. Skulle nesten vært født som 30 åring. Men er selvfølgelig mange som ikke slutter å gjøre dumme overilte ting selv da.

Maiamathilde

03.okt.2008 kl.16:05

Danniroo..
Du sier at verdier bygger man hele livet. Hva mener du med det?
Empati bygger man tidlig i barndommen - og er du foruten den iløpet av 7-årsalderen så sliter du.
Man er ikke født med empati. Den må tilegnes.
Visse personlighetstester måler emosjonell intelligens, dvs. evnen til medfølelse. Mangel på slik evne diagnostiseres som psykopati.

Kayso'n

03.okt.2008 kl.17:17

HA Ha, ja han burde passe seg, vi så jo den feite aligatoren som var avbildet i VG tidligere i uken, saken om den savnede mannen som antageligvis ble spist, huff... Tragisk! Ikke akkurat den måten folk så for seg de kom til å dø av kanskje?

Men, til saken igjen, synes det er forferdelig at han drepte de reptilene. Trodde ikke små barn hadde slik ondskap i seg, personlig syntes jeg det var forferdelig om katta hadde drept en mus når jeg var liten... Vi er vel forskjellige, men noe må vel være galt med de foreldrene? Syvåring alene sånn.. Herregud!

Læss

03.okt.2008 kl.17:35

Hva feiler det folk egentlig? Hvis jeg hadde et kjæledyr som likte øgler o.l. hadde ikke jeg hatt problemer med å kverke f.eks. en slange i hagen for å mate den. Og i Australia er det jo ikke akkurat manko på denslags. Man kan heller kritisere guttens manglende forstålse av eierskapskonseptet, siden det ikke var hans øgler. Dyr spiser kjøtt, og det gjør vi også forresten. Absurd å kalle denne gutten psykopat. Støtter gutt 7år 100%.

Maiamathilde

03.okt.2008 kl.18:58

Psykopater er heller ikke redd, de er fryktløse.
En 7-åring ute, midt på natten, i en reptilpark?
Hvor redd var han montro??

eloquentia

04.okt.2008 kl.04:00

Hvordan fikk han tak i øglene i første omgang? Jeg kommer meg aldri gjennom de hersens glassrutene!

Skriv en ny kommentar

hits